• وبلاگ : مشهد وبلاگ
  • يادداشت : افسانه ازدواج عمر با دختر اميرالمومنين عليه السلام 1
  • نظرات : 1 خصوصي ، 22 عمومي
  • ساعت ویکتوریا

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    اعتراف چهارم
    انصاف هم خوب است. ‌صاحب اصول کافي چندين حديث درکتابش آورده است از جمله
    ( باب المتوفي عنها زوجها المدخول بها أن تعتد وما يجب عليها: ‌حميد ابن زياد عن ابن سماعه عن محمد بن زياد عن عبدالله بن سنان و معاويه بن عمار عن ابي عبدالله عليه السلام قال: سألته عن المرأة‌ المتوفي عنها زوجها أتعتد في بيتها او حيث شاءت ؟‌ قال بل حيث شاءت إن عليا عليه السلام لما توفي عمر أتي ام کلثوم فانطلق بها إلي بيته)
    « معاويه ابن عمار مي گويد از امام صادق عليه السلام پرسيدم زني که همسرش وفات کند بايد در خانه اش (عده)بنشيند يا هر جايي که خواست؟ فرمود بلکه هر جائيکه خواست، ‌علي عليه السلام هنگامي که عمر وفات کرد، ام کلثوم را با خود به خانه خودش برد.)

    اعتراف پنجم
    خوانندة عزيز! با بعضي از علماي معاصر تشيع درباره اين ازدواج صحبت کردم،‌ از بهترين ردودي که آنان براي توجيه اين ازدواج نوشته اند رد قاضي محکمة اوقاف و مواريث شيخ عبدالحميد الخطي در قطيف عربستان که نماينده چندين مرجع بزرگ تقليد در عربستان سعودي است مي گويد: ‌« و اما اينکه قهرمان اسلام امام علي عليه السلام دخترش ام کلثوم را به ازدواج عمر در آورده جاي تعجب ندارد، زيرا رسول گرامي صلي الله عليه وآله وسلم براي هر فردي از مسلمين أسوة ‌حسنه‌ هستند، ‌ايشان با ام حبيبه رضي الله عنها دختر ابوسفيان ازدواج کردند، در حاليکه شخصيت ابو سفيان در برابر عمر رضي الله عنهما اصلا قابل مقايسه نيست!، ‌اينکه درباره ازدواج عمر با دختر علي اظهار ترديد مي شود هيچ توجيهي ندارد،‌ و اما اين گفته شما که عمر با جني ازدواج کرده! يا جني به شکل ام الکثوم در خانه عمر رضي الله عنه بوده! هم خنده دار و هم گريه آور است، و بقدري مسخره است که ارزش ذکر کردن هم ندارد اگر قرار باشد دنبال اينگونه چرندها بگرديم بسيار است!».
    شيخ پيرامون بحث مورد نظر يعني نقش مصاهره در پيوندهاي اجتماعي چيزي نگفته و حتي اشاره اي نکرده،‌که اينگونه پيوند اجتماعي در واقع جز با قناعت و باور تحقق نمي يابد، ‌و در آن دلالت روشن و آشکاري بر محبت و أخوت و الفت بين دو خانواده عروس و داماد وجود دارد.
    خوانندة عزيز! بر شما پوشيده نيست که بين ازدواج مرد مسلمان با زن اهل کتاب و بين ازدواج مرد اهل کتاب با زن مسلمان چقدر فرق آشکار وجود دارد، که اولي جايز و دومي ناجائز است،‌ دقت کنيد.
    خلاصه:
    مصاهره بين صحابه رسول الله صلي الله عليه وآله وسلم بسيار روشن و آشکار است بويژه بين خاندان علي با خاندان خلفاي راشدين رضي الله عنهم اجمعين، کما اينکه مصاهره بين بني اميه و بني هاشم قبل از اسلام و بعد از اسلام بسيار معروف است، که بارزترين آن ازدواج رسول الله صلي الله عليه وآله وسلم با دختر ابو سفيان است