سفارش تبلیغ
صبا ویژن
افسانه ازدواج عمر با دختر امیرالمومنین علیه السلام 1 - مشهد وبلاگ
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

به مشهد وبلاگ خوش آمدید!

    آمار بازدید:       بازدید امروز: 8           بازدید دیروز: 21         مجموع بازدید ها: 321360

 

درباره خودم

مشهد وبلاگ

 

غلام حیدر
یا علی مدد





 

لوگوی وبلاگ

افسانه ازدواج عمر با دختر امیرالمومنین علیه السلام  1 - مشهد وبلاگ


علاقه مندی ها


وبلاگ دوستان

پیاده تا عرش
.:: در کوی بی نشان ها ::.
حمایت مردمی دکتر احمدی نژاد
کـــــلام نـــو
ما و دلاوران
ایحسب الانسان ان یترک سدی
خط سوم
حاجی
خط بارون
زورخانه بابا علی
قافله شهداء
عشق و......
هیئت بقیه الله شهیدیه
جبروتهم تحت اقدام حزب الله
سلام بر عزیز دل حیدر
امیدزهرا omidezahra
هامون و تفتان
سری تو سرا
میکدهُ حضرت زهرا عَلیها اَلسّلام
کبوترانه
« یا مهدی ادرکنی »
عطش عشق
وبلاگ ایران اسلام
سنگفرش خیال
شلمچه
طبیب عشق....
سلام بر اقای غریبم
آنتی سنی
کوثر 110
مزار بی نشان
امام رضا (ع)
خراباتیان ( اشعار در مدح علی علیه السلام )
آیات اثبات کننده حقانیت حضرت علی (ع)
برائت از دشمنان اهل البیت علیهم السلام
فطرس
مولا علی (ع)
شیعه
انسان کامل
درد دل های یک بچه شیعه
یاران علی علیه السلام
رقیه خاتون
یاس کبود علی(ع)
راهی به آسمان
ققنوس


آرشیو


کلیه مطالب

ابوبکر[2] . ابوبکر و عمر ملعون . اربعین . اعتراف فردی به ساختن شایعه . اهل بدعت . اواخر عمر . بر دشمن علی لعنت . پادشاه اهل سنت جهان . پخش نشده . پیامبر و فدک . پیشگویی خداوند . تقویم 1371 . توهین اهل سنت . جانباز شیمیایی . خانه حضرت زهرا . خلافت ابوبکر . در چوبی . درهای مدینه . دروغ سنی نیوز . دعوتنامه عید الزهرا . رضایت حضرت زهرا از شیخین . سالگرد آقاسی . سالگرد سید جواد ذاکر . سومین سالگرد سید جواد . سومین سالگرد سید جواد ذاکر . شرابخواری کلید دار کعبه . شکایت حضرت زهرا . شهادت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و امام حسن مجتبی علیه السل . شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها . عمر . عمر کشون . عید غدیر . غاصبین خلافت . غصب خلافت . غصب فدک . فوت . کلیپ از آقاسی . لعنت بر عمر . محرم . مرحوم آقاسی . مشهد وبلاگ . ناگفته های سید جواد ذاکر . هجوم به خانه وحی . وداع مادر سید جواد . وفات حضرت ام البنین . وفات حضرت زینب کبری سلام الله علیها . وفات یا شهادت . 13جمادی الثانی . آدرس جدید مشهد وبلاگ . آیا اهل سنت کافر هستند . آیت الله بهجت .


نوای وبلاگ



جدید ترین مطالب
آدرس جدید وبلاگ
ویژه نامه سومین سالگرد مرحوم سید جواد ذاکر - نادیده ها و ناشینده
رحلت حضرت زینب سلام الله علیها تسلیت باد+سومین سالگرد سید جواد
کاش من هم شیمیایی بودم --- نامه جانباز شیمیایی به امام زمان به م
وفات حضرت ام البنین علیهاالسلام و سالگرد سید جواد ذاکر
آیا حضرت زهرا سلام الله علیها از غاصب خلافت شکایت کرد؟؟
کلیپی نادر از مرحوم آقاسی پیرامون حضرت زهرا سلام الله علیها
دری نبوده که حضرت زهرا(س) بین در و دیوار باشند!!!!
پیشگویى خداوند و پیامبر درباره‏ى غصب فدک
آیت الله العظمی بهجت مرجع تقلید شیعیان به ملکوت اعلی پیوست
[عناوین آرشیوشده]

 

آدرس جدید مشهد وبلاگ www.mashhad.parsiblog.com

افسانه ازدواج عمر با دختر امیرالمومنین علیه السلام 1

قسمت اول

بسم رب الحیدر

با عرض سلام خدمت همه دوستان و بازدید کنندگان محترم. اگر در چند روز گذشته با ما همراه بودید متوجه میشدید که چرا این بحث مطرح شد. اگر شما مدت کمی با اهل تسنن بحث کرده باشید حتما از شما این سوال شده است که اگر رابطه حضرت علی علیه السلام با خلفا بد بوده پس چرا حضرت دختر خود را به عمر بن خطاب داده اند.؟ این سوالی است که اکثر قریب به اتفاق اهل تسنن برای خوب جلوه دادن خلفا از اهل تشیع سوال می کنند. بعد از طرح سوال به اینجانب سعی بر آن شد تا دلایلی برای این سوال مطرح شود. بعد از تحقیقات به سایتی به نام موسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر عج که قبلا سابقه آشنایی داشتم برخوردم که به طور جامع و مانع در مقاله ای به این بحث پرداخته بود. با یک دور نگاه کردن متوجه شدم که بسیار کامل است. مطلب را در وبلاگ خود همانطور که ملاحظه می کنید گذاشتم تا همه متوجه شوند که ازدواج عمر با دختر شیر خدا افسانه ای بیش نیست و دلایل آن را به تفصیل در ذیل آورده ام که این افسانه ابتدا در زمان بنی امیه اتفاق افتاد. اینک به بررسی موضوع می پردازیم:

 حتما ما بقی را بخوانید و به ادامه مطلب بروید

تاریخ بشر ، همیشه در معرض تحریف سردمداران و سیاست‌مداران بوده است . تاریخ اسلام نیز از این قاعده مستثنا نیست . از آن‌جایی که حکومت‌های اسلامی همیشه در اختیار حاکمان جوری از اهل تسنن بوده است ، آن‌ها نهایت تلاش را کرده‌اند تا تاریخ را به دلخواه خود بنویسند . حکومت بنی امیه ، نمونه بارز حکومت‌های تحریف‌گر است . یکی از افسانه‌هایی که دودمان بنی امیه به تاریخ افزوده‌اند ، ازدواج ام کلثوم با عمر بن خطاب است .

علمای شیعه در باره این ازدواج نظرات مختلفی داشته‌ و دارند ، برخی از آن‌ها اصل وجود دختری به نام ام کلثوم را برای حضرت زهرا سلام الله علیها منکر شده اند ؛ چنانچه محقق معاصر و از مفاخر شیع? ساکن نجف جناب آقای باقر شریف القرشی در این باره می‌گوید :

لیس لصدیقة الطاهرة بنت غیر السیدة زینب. و انّها تکنّا بأُمّ کلثوم. کما ذکرنا الیه بعض المحققین. و علی ایّ حال فإنّی اذهب بغیر تردد اذا ان الصدیقة الطاهرة الزهراء لیس عندها بنت تسمّی بأُم کلثوم .

حیاة سیدة النساء فاطمة الزهرا سلام الله علیها، ص 219.

صدیقه طاهره ، دختری غیر از حضرت زینب نداشته است و همو کنیه‌اش ام کلثوم بوده است ؛ چنانچه برخی از محققین نیز بر این عقیده هستند . به هر حال من بدون تردید عقیده دارم که صدیقه طاهره دختری به نام ام کلثوم نداشته است .

برخی دیگر اصل وقوع ازدواج را رد کرده‌اند ؛ از جمله مرحوم شیخ مفید رحمت الله علیه در دو رساله مجزا به نام‌های المسائل العُکبریة و المسائل السرویة ، و نیز سید ناصر حسین الهندی در کتاب افحام الأعداء والخصوم این مطلب را بررسی و دلایل محکمی بررد این ازدواج آورده‌اند .

و برخی دیگر اصل ازدواج را پذیرفته‌ ؛ ولی گفته‌اند که این ازدواج با زورگویی و تهدید عمر بن خطاب بوده است ؛ چنانچه سید مرتضی رضوان الله تعالی علیه در کتاب تنزیه الأنبیاء ، ص 191 می‌فرماید :

أنّه ( علیه السلام ) ما أجاب عمر إلى انکاح بنته إلا بعد توعد وتهدد...

امام علی علیه السلام به عمر پاسخ مثبت نداد ؛ مگر بعد از تهدید و زورگویی او .

از آن‌جایی که بنای ما بر خلاصه نویسی است ، دوستان عزیزی که علاقه مند هستند می‌توانند به کتاب‌های : افحام الأعداء والخصوم ، تألیف علامه سید ناصر حسین الهندی ، تزویج ام کلثوم من عمر ، تألیف آیت الله میلانی مد ظله العالی ، و نیز کتاب زواج ام کلثوم ، نوشته سید علی شهرستانی مراجعه فرمایند . در این سه کتاب تمامی روایات اهل سنت و شیعه مورد بررسی قرار گرفته و دلایل محکم و قاطعی بر رد این ازدواج آورده شده است .

در این مختصر به چند دلیل و اشکال اشاره وبحث می‌کنیم .

محور اول : حقایق تاریخی ، وقوع ازدواج را زیر سؤال می‌برد :

نخستین کسی که از اهل سنت این افسانه را دامن زد . ابن سعد ( متوفای 230هـ) در الطبقات الکبری است . وی می‌نویسد :

أم کلثوم بنت علی بن أبی طالب بن عبد المطلب بن هاشم بن عبد مناف بن قصی وأمها فاطمة بنت رسول الله وأمها خدیجة بنت خویلد بن أسد بن عبد العزى بن قصی تزوجها عمر بن الخطاب وهی جاریة لم تبلغ فلم تزل عنده إلى أن قتل وولدت له زید بن عمر ورقیة بنت عمر ثم خلف على أم کلثوم بعد عمر عون بن جعفر بن أبی طالب بن عبد المطلب فتوفی عنها ثم خلف علیها أخوه محمد بن جعفر بن أبی طالب بن عبد المطلب فتوفی عنها فخلف علیها أخوه عبد الله بن جعفر بن أبی طالب بعد أختها زینب بنت علی بن أبی طالب .

الطبقات الکبرى، محمد بن سعد، ج 8، ص 462 – 463.

ام کلثوم ، دختر علی بن أبی طالب ... که مادرش فاطمه دختر رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم بود ... عمر بن خطاب با او ازدواج کرد ؛ در حالی هنوز به سن بلوغ نرسیده بود ! تا زمانی که عمر کشته نشده بود در کنار او به سر می برد و زید بن عمر و رقیه را به دنیا آورد . بعد از عمر ، با عون بن جعفر بن أبی طالب و بعد از آن با محمد بن جعفر ازدواج کرد . وقتی محمد بن جعفر از دنیا رفت با برادرش عبد الله بن جعفر بعد از حضرت زینب ازدواج کرد ...

در این حدیث آمده است که ام کلثوم بعد از به کشته شدن عمر بن خطاب با پسر عمویش عون بن جعفر ازدواج کرد . بعد که عون فوت کرد ، با برادرش محمد ازدواج کرد و بعد از آن که محمد فوت کرد ، با عبدالله برادر دیگرش ازدواج کرد ؛ در حالی که راوی فراموش کرده که عون و محمد هردو در جنگ شوشتر سال 16 یا 17 هجری در زمان خلیفه دوم کشته شده‌اند ؛ یعنی همسر دوم و سوم ام کلثوم قبل از همسر اول فوت کرده‌اند !

ابن حجر در الاصابه می‌گوید :

وقال أبو عمر استشهد عون بن جعفر فی تستر وذلک فی خلافة عمر وما له عقب.

الإصابة، ابن حجر، ج 4، ص 619.

ابو عمر می گوید : عون بن جعفر در جنگ شوشتر در زمان عمر شهید شد و هیچ فرزندی از او بر جای نماند .

ابن عبد البر می‌گوید:

عون بن جعفر بن أبی طالب ولد على عهد رسول الله صلى الله علیه وسلم أمه وأم أخویه عبد الله ومحمد بنى جعفر بن أبی طالب أسماء بنت عمیس الخثعمیة واستشهد عون بن جعفر وأخوه محمد بن جعفر بتستر ولا عقب له .

الاستیعاب، ابن عبد البر، ج 3، ص 1247.

عون بن جعفر بن أبی طالب در زمان رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم به دنیا آمد ، مادر او و دو برادرش عبد الله و محمد ، اسماء بنت عمیس خثعمیه بود ، عون بن جعفر و برادرش محمد در جنگ شوشتر شهید شدند و هیچ فرزندی از خود بر جای ننهادند .

با این‌حال ، چگونه می‌شود که آن‌ها بعد از عمر با ام کلثوم ازدواج کرده باشند ؟ شاید دو باره زنده شده و برای تصحیح این افسانه با ام کلثوم ازدواج کرده باشند ! .

علاوه بر این که ازدواج ام کلثوم با عبد الله جعفر شوهر حضرت زینب امکان پذیر نیست و مضمون روایت جمع بین دو خواهر می باشد ؛ زیرا حضرت زینب تا بعد از واقعه کربلا زنده بود و همسر عبد الله بوده است .


نویسنده : غلام حیدر

شنبه 87 تیر 29 ساعت 7:26 عصر بر دشمن علی لعنت بفرستید [ لعنت فرستاده شده ]


صفحه اصلی | ایمیل مدیر وبلاگ| پارسی یار | پارسی بلاگ