صاحب روضات فرموده: بعید نیست که عبدالرحمن بن علی حنبلی معروف به ابن جوزی واعظ ، شیعه بوده و از روی تقیه اظهار تسنن کرده کما اینکه از جوابهایی که داده معلوم می شود.
من جمله از ابن جوزی درحضور جماعت شیعه و سنی سوال کردند که علی افضل است یا ابابکر؟ فوراً گفت: « من کانت بنته فی بیته » یعنی کسی که دخترش در خانه اوست. صراحتاً نگفت که علی افضل است بلکه به عبارتی گفت که محتمل باشد ابابکر است.
و من جمله اینکه عدد ائمه را از او سوال کردند ، گفت : « الی کم اقول اربعه اربعه اربعه » یعنی چقدر بگویم چهار ، چهار ، چهار . صراحتاً نگفت دوازده است بلکه سه مرتبه عدد چهار را تکرار کرد که جمع آن می شود دوازده و در عین حال احتمال این می رود که عدد چهار را برای تأکید تکرار کرده باشد.
و من جمله اینکه ابن جوزی بالای منبر گفت : « سلونی قبل ان تفقدونی » ؛ بپرسید از من قبل از آن که من از میان شما بروم . پس زنی ( که باطناً شیعه بوده ) از جا برخاست و گفت : آیا این که در یک شب علی برای غسل سلمان به مدائن رفت و مراجعت کرد صحیح است؟ ابن جوزی گفت: آری . آن زن گفت: اینکه عثمان سه روز بدنش در مزبله افتاده بود و علی هم حاضر بود صحیح است؟ گفت : بلی. پس زن گفت: باید علی بر حق باشد و عثمان بر باطل یا به عکس؟ ابن جوزی گفت: ای زن اگر تو بدون اجازه شوهرت از خانه بیرون شده ای خدا تو را لعنت کند و اگر با اجازه شوهرت آمده ای خدا شوهرت را لعنت کند. زن گفت: آیا عایشه که به جنگ علی رفت با اجازه پیغمبر رفت یا بی اجازه ؟ پس ابن جوزی سکوت کرد و از منبر به زیر آمد.
و من جمله اینکه از ابن جوزی سوال کردند که فاطمه زهرا افضل است یا عایشه؟ گفت : عایشه به دلیل اینکه خداوند فرموده : « فضل المجاهدین علی القاعدین درجه » فدک فاطمه را گرفتند سکوت کرد ولی عایشه تجهیز لشکر کرده با علی جنگید به طوری که از دو لشکر هجده هزار تن کشته شدند!!
منبع: مردان علم در میدان عمل ، از سید نعمت الله حسینی ، جلد اول، صفحه 438